19 mars 2007

Fjärde raka!

Laget i mitt hjärta vann igen! Det är 25 år sedan jag flyttade fån Edsbyn, men bandylaget betyder fortfarande mycket för mig. Att Edsbyn vann idag hade extra stor betydlese av tre skäl.
För det första allt snack om att det nu "borde" varea Hammarbys tur. I sport splar man om saken, och det lag som gör flest mål vinner. Edsbyn gjrode fler mål. Konstigare är det inte.
För det andra pågår matchen till det är slut. Jag stod i närheten av några hammarbysupporters som jublade glatt när en halvtimme återstod. det vara bara det att...ja, en halvtimme återstod.
För det tredje, och kanske viktigaste. Visst förstår jag att Hammarby var värda en seger och att dte hade haft betydelse för ett av bandyns stora publiklag. Men än en gång var det en bygd som slöt upp bakom sitt lag mot en klubb bland många i storstaden. Edsbyn her ingen tunnelbana, men man har sin bandykyrka!
Edsbyn vann sitt fjärde raka SM-guld, och sitt åttonde totalt. Mäktigt!

Inga kommentarer: