23 februari 2008

Jag tänker inte se "Sicko"

Lite krasslig ägnar jag mig åt att bläddra bland filmrecensioner på DN.se. Hittar bland annat lysande omdömen om Michael Moores "Sicko". Men jag har sedan länge bestämt att jag inte tänker se den.

Varför då? Borde inte en sjukvårdspolitiker titta på detta tidsdokument? Finns det inte något att lära för den svenska debatten av Moores film?

Svaret är nej. Däremot försöker socialdemokraterna ivrigt göra poänger av det även i mina ögan tämligen misslyckade sjukvårdssystemet i USA genom att helt grundlöst påstå att något liknande skulle kunna vara aktuellt i vårt land. Sanningen är att det inte finns någon svensk politiker, och knappast någon i hela Europa, som ser något som helst värde i den amerikanska sjukvården.

Däremot finns det mycket att göra för att förfina och utveckla vår svenska modell - och det behöver den. Just därför är det så tragiskt att dessa ambitioner att skapa en bättre sjukvård i Sverige attackeras av oppositionen med argumentet att det "skulle bli som i USA".

Sanningen är att jag, utan att ha sett filmen, har förstått att ett av de länder som Moore håller fram som föredöme i Europa är Frankrike. Här finns en sjukvårdsmodell som många experter håller fram som en bra blandning av offentlig finansiering och privat drift, och som hittat en mix av sjukhusvård och öppenvård.

Tragiken i svensk sjukvårdsdebatt ligger inte i hotet från USA. Tragiken ligger i de politiska krafter som inte vill, kan eller orkar söka formerna för att utveckla och förnya denna viktiga och kostnadskrävande del av den samlade välfärden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Inte särskilt intelligent ståndpunkt!
Att du som ansvarig politiker likt strutsen föredrar att blunda för information och stoppa huvudet i sanden är skrämmande!

Sicko är en erkänt mycket bra film. Tar upp frågor som är centrala för DIG!

Förklara på vilket sätt du kan ta skada av att se filmen!

Erik Weiman sa...

Problemet med filmen "Sicko", i ett svenskt perspektiv, är som sagt att den fokuserar på fel saker och därmed leder vår inhemska debatt fel.

Jag förstår att Moore gör filmen, för i USA väcker den angelägen debatt. Kanske kan detta stora land nu, som den sista demokratiska välfärdsstaten, införa ett generellt system som skapar grundläggande trygghet vid sjukdom.

De problem vi har i svensk sjukvård är helt andra, och beror på våra egna systemfel.

Som alternativ till "Sicko" rekommenderar jag Martin Borgs tänkvärda "1200 miljarder" - som behandlar den SVENSKA välfärdsstatens misslyckanden.