17 april 2008

Rätt bild av USA-valet?

Huruvida Sveriges Television är opartisk eller inte kan man alltid diskutera. Kvällens reportage i Aktuellt om primärvalskampanjen i USA gav i vilket fall som helst anledning att fundera.

Reportaget kom från den lilla staden Johnstown i Pennsylvania, en typiskt landsbygdsamerikansk småstad med alla dess problem: arbetslöshet, åldrande befolkning och omodern infrastruktur. Men också en del av USA där traditionellt konservativa värderingar håller ett starkt grepp om befolkningen. I dessa delar av USA röstar man inte - tycka vad man vill om den saken - inte främst på en kvinna. Och inte heller på en svart man. Hellre då på en krivsveteran.

Lisa Carlssons reportage handlade dock mest om kampen mellan Obama och Clinton. I slutet kom dock ett klipp från en intervju med tre mycket tradtionellt amerikanska arbetarklassmän i medelåldern. det framgick MYCKET klart av intervjun att dessa tre herrar minsann inte tänkte rösta på någon demokrat - framför allt inte på Clinton eller Obama. Men nu är det så att det ska mycket till innan det faktiska läget i den amerikanska presidentvalsdebatten presenteras för oss svenskar. I förra valet trodde svenska media att Kerry skulle vinna. Nu tror man att kampen om presidentposten utspelas i det demokratiska primärvalet. Kvällens reportage visade för den som läste mellan raderna att det inte är riktigt så enkelt.

Själv, är det väl bäst att säga, skulle jag inte ha det minsta emot att rösta på en svart man eller på en kvinna. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att rösta demokratiskt, om kandidaten är den rätta. Däremot har jag svårt att rösta på Obama eller Clinton. Bodde jag i USA skulle det mesta tala för att John McCain fick min röst.

Inga kommentarer: