30 januari 2010

Citybanan är bra för regionen och för landet

Radio Uppland gör idag reportage om Citybanan, ett projekt som ligger mig varmt om hjärtat. UNder de senaste två åren har diskussionerna mellan regeringen och de kommuner och landsting som medfinansierar Citybanan tagit en hel del av min tid, och det har i allt väsentligt varit väl använd sådan - till nytta för alla skattebetalare i de berörda länen.

Men Citybanan handlar inte bara om en tunnel under Stockholm, utan om en hel systemsyn på järnvägstrafiken i Mälardalen. Inte minst i dessa dagar ärdet uppenbart att det behövs en upprustning. De senaste dagarnas kaos i järnvägstrafiken beror på åratal av eftersatt underhåll och utbyggnad samtidigt som Mälarregionen växer så det knakar. Vi behöver helt enkelt ett mer effektivt järnvägssystem i regionen.

Dessutom stannar inte behoven vid någon administrativ gräns. Nyligen varslade Ericsson närmare 1000 personer i Gävle, människor som mer än någonsin behöver effektiva kommunikationer för att arbetsmarknadsregionen ska vidgas. Framtidens arbetsmarknad komemr att vara beroende av effektiva vägar och järnvägar för att folk ska kunna bo på en ort och arbeta på en annan. Därför gynnar systemlösningarna på Ostkustbanan, Mälarbanan, Svealandsbanan och den framtida Ostlänken inte bara vårt län, utan också de kringliggande länen.

Utveckling av infrastruktur och kommunikationer är alltså en aktiv del av arbetslinjen, och av utveckligen av hela landet. Alltså är Citybanan ett projekt av både nationellt och regionalt intresse - och därför är det mycket bra att staten och de berörda kommunerna och landstingen också tagit ett gemensamt ansvar för att utveckla Citybanan och hela det berörda järnvägssystemet!

Inga kommentarer: