12 augusti 2010

Maten är klar!

Mitt i valrörelsen har jag ägnat några timmar åt god mat, närmare bestämt den mat som dagligen tillagas i Västerås och sedan serveras i Uppsala. Jag har dessutom provätit maten, en mycket smaklig kycklinggryta.

God mat hör till mina personliga intressen. Igunden handlar det om bra råvaro, omsorgsfull tillagning, känsla för smaker och kombinationer samt sist men inte minst att tänka på hela anrättningen. God mat handlar inte bara om det som läggs på tallriken utan också om miljön runt omkring.

Den anläggning vid sjukhuset i Västerås, där maten som serveras på våra sjukhus tillagas, är ett kök av absolut högsta klass. Det kan jag intyga efter dagens studiebesök. Därmed kan jag också intyga den mycket höga kompetensen och professionella inställningen hos de högutbildade kockar och biträden som arbetar i köket. Jag kan också notera den fantastiska hygieniska standarden, krav som ställs på råvarorna och dessutom de miljöeffekter som följer av den effektiva organisation som är uppbyggd. Den leder till att mer än två tusen långtradare år inte åker in i centrala Uppsala.

Det finns mycket gott att säga om maten som tillagas i Västerås och serveras i Uppsala, med andra ord. Samarbetet mellan våra landsting är ännu ett exempel på hur vi utvecklar förbindelserna över länets gränser - till glädje för dem som bor i Uppsala län.

Inga kommentarer: