16 november 2010

Aktivitet och dubbelbestraffning

Det gäller nu, naturligtvis, att snabbt och resolut ta tag i ett antal frågor som - fullt förståeligt - har väckt stor uppmärksamhet de senaste dagarna. Därför presenteras redan idag, av landstingets ledande tjänsteman, landstingsdirektören, de första viktiga åtgärderna som behöver vidtas för att komma framåt.

Det ska nu bli intressant att se vilka reaktioner detta kommer att leda till från dem som brukar ha synpunkter på ledning och styrning. Jag börjar ju givetvis bli van. Om detta hade anstått ytterligare några dagar så hade jag troligen fått höra att jag är passiv och frånvarande. När landstingsdirektören nu har uppdraget att utan djöjsmål vidta ett antal åtgärder så kommer jag förmodligen (?) att få höra att jag agerar för snabbt - eller att jag "gömmer mig bakom tjänstemän" - som alltså jobbar på vårt uppdrag.

Jag har fullt förtroende för de tjänstemän som har uppdraget att verkställa vår politik. Det arbetet pågår nu, och pågår ständigt. Det är dagens presskonferens ett viktigt exempel på.

Inga kommentarer: