12 november 2010

Media och bloggare

Ge oss din bild, Erik! skriver Janne Nordling på TV4 Uppland i sin blogg, där han tar upp sin syn på bloggandet hos några av oss politiker i Uppsala och länet som bloggar. Sanningen är att jag verkligen hoppas att jag ska slippa blogga om aktuella frågor som speglas i olika medier. Det enda skälet att lägga kraft på att själv skriva om sådant som media refererar är ju om något är galet! Det betyder i själva verket att så länge jag inte kommenterar aktuella frågor så är det ett (i alla fall någorlunda) gott betyg åt de journalister som ganska regelbundet skriver om landstinget och politiken i länet och kommunen.

Medias roll är att följa, referera och kritiskt granska oss så kallade makthavare. När media gör det väl så är granskningen tuff men korrekt. Begår vi misstag så ska de självfallet lyftas fram - och vi ska vara beredd att svara får våra ställningstaganden och gärningar. För egen del har jag inga som helt problem med den saken. Allting är inte alltid hundra procent korrekt, men eftersom jag själv inte är ofelbar så har jag inga problem med att leva med detta. Och det finns heller ingen anledning att, mer än möjligen i undantagsfall, använda bloggen för att göra sådana tillrättalägganden.

Att media granskar oss i Alliansen är viktigt av ytterligare ett skäl. I normalfallet sker en del av en sådan granskning av den politiska oppositionen, som lägger fram en alternativ politik till den som förs av majoriteten och samtidigt skärskådar den politik som majoriteten för. Så fungerar det dock inte i vårt landsting - och då är det extra viktigt att media spelar sin roll väl.

Hur oppositionen fungerar? Vilka politiska alternativ de erbjuder? Vad de vill? Vilken riktning de vill peka ut? Tja, som företrädare för Alliansen och moderaterna och som ansvarig för landstingets politiska inriktning så kan jag bara konstatera att inga besked går att få. Ett exempel är denna artikel i UNT från idag. Läs den och begrunda.

Wennberg och Edstav säger rakt ut att de inte har en aning, inte har koll och inte vet vad de vill. Lite vagt vill man ha en "analys" - men däremot går det bra att peka på någon annan (mig) och kräva ansvarstagande. Mitt svar på det är att vi i Alliansen tar det ansvaret, ofta under motstånd från oppositionen. Det vore kanske något för media att ägna någon sekund åt.

På tal om media, opposition och misstag så vore det kanske också - med andra ord - på plats att kika lite på oppositionens missgrepp och felsteg. Men just när jag skriver det så kommer jag på en sak. Det är att media just nu för fullt ägnar sig åt en god redovisning av socialdemokratins inre liv. Det kanske räcker som kommentar när företrädare för detta parti ropar om ledarskap.

Inga kommentarer: