13 november 2010

Vårdens resurser och styrning

Ett par korta kommentarer till en artikel i dagens UNT.

Det kan först och främst vara på sin plats att påpeka att vården faktiskt har fått mer resurser. Vi lägger mer pengar på vård och omsorg i vårt landsting än vi någonsin gjort tidigare. Det gäller inte minst Akademiska sjukhuset. Läser man artikeln är det läatt att få en något annan bild.

Däremot är det helt riktigt att det går går att "fortsätta som tidigare". Men det är också just det som vi i Alliansen arbetar med! Om vi inte hittar nya sätt att arbeta så kommer de problem som vårt landsting haft i årtionden att bestå. Det är också viktigt att komma ihåg i den debatt som nu pågår.

Sist men inte minst kan det vara på plats att konstatera att jag kan leva med att socialdemokraterna surar. Deras klagande på bristande ledning och styrning får i första hand riktas till väljarna, som för några veckor sedan valde om Alliansen och med kraft avvisade det rödgröna alternativet.

2 kommentarer:

Suzanne Eriksson sa...

Jag säger bara en sak.Låt Erik Weiman och de andra borgliga politikerna i Landstingsstyrelsen vikariera som undersköterska för en dag på Akademiska Sjukhuset.Det skulle göra er gott att komma ut i verkligheten för en dag.

Erik Weiman sa...

Om detta finns några saker att kommentera. För det första saknar jag den kompetens som krävs för att arbeta ens en enda dag som undersköterska - och jag tycker att respekt för den kompetensen är ganska viktigt när man har det uppdrag jag har.
För det andra är jag ute och besöker verksamheter varje vecka, pratar med personal och lyssnar på de problem som detta handlar om. Det ger en rätt bra bild av hur det ser ut.