03 oktober 2014

Vi får se

Den nya regeringen är utsedd, och regeringsförklaringen är avgiven. Nu är tillfälle att börja granska det som blir följden. det ska vi som hoppades på en annan regering, och en annan politisk inriktning, göra seriöst och drivande.


Under de åtta år som gått har det inte varit någon hejd på allt elände som Sverige drabbats av - om man ska tro den bild som oppositionen velat sätta. Jag tror inte att det är ett fruktbart sätt att driva oppositionspolitik på, och det var knappast därför som Alliansen förlorade valet.


Vi som nu är i opposition ska ha en frimodigare och frejdigare syn på de som har blivit makthavare - men vi ska granska dem, ge kritik när det är motiverat och beröm när det är berättigat. Så tror jag man återvinner förtroende, och lägger grunden för en annan politisk inriktning efter 2018 års val.


Jag vill gratulera två personliga vänner i den nya regeringen.


Ardalan Shekarabi är från Knivsta och har en lång bakgrund i politiken. Jag vet att han brinner för att reformera den offentliga upphandlingen och hoppas att han kan göra avtryck i den politiska vardagen på alla nivåer.


Jag har haft nöjet att samarbeta med Helene Hellmark Knutsson i Mälardalsrådets presidium de senaste fyra åren. Vi har haft ett gott och nära samarbete för Stockholm-Mälarregionens bästa. Självklart hoppas jag att hon tar med sig detta goda samarbete in i sitt uppdrag som minister för högre utbildning och forskning. Även om jag lämnar mitt uppdrag, så vill jag hälsa henne varmt välkommen till Uppsala vid första bästa tillfälle!

Inga kommentarer: