16 maj 2007

Forskning, tänder och vackert väder

Om en liten stund börjar fyra dagars skön ledighet. Med mig hem för läsning finns som vanligt handlingar till den kommande veckans sammanträden och en en tjock lunta om tandvård: "friskare tänder - till rimliga kostnader". Den stora frågan, som jag ser det, är balansen mellan det egna individuella ansvaret för den egna tandhälsan och det offentligas ansvar för att stödja. En knepig fråga!

Fick idag också tillfälle att tala med professorerna på Akademiska sjukhusets DAT-division och lägga ut texten om Alliansens syn på forskningsfrågor. det blev en intressant och i alla fall aför mig givande debatt om den medicinska forskningens villkor, samarbetet med Uppsala universitet och betydelsen för både Uppsala, länet och regionen.

Vi har ett enormt ansvar på detta område. Uppsalas hela utveckling bygger i hög grad på framgångar som vunnit på Akademiska sjukhuset, och jag är både stolt och ödmjuk inför ansvaret men också inför de möjligheter sjukhusets verksamhet innebär.

Tyvärr finns det allt för många i vårt närområde som tar sjukhuset och dess betydelse för regionens utveckling för givet. Vi måste arbeta mer för att inte bara behålla utan också stärka dess unika roll för det lokala näringslivet.

Allt detta tänker jag nu försöka glömma bort några korta dagar. Vädret verkar visserligen inte lova så gott. Men möjligheter för lite kajakpaddling, kanske en skogspromenad finns nog med rätt kläder och inställning.

Inga kommentarer: