29 juni 2008

Hellre trådläs än laglös?

Hej och hå!
Först ett tack till FRAs generaldirektör Ingvar Åkesson för klarläggande debattartikel i Svenska Dagbladet. Det är naturligtvis, som Åkesson skriver, en aning underligt att jämställa ett beslut i en demokratiskt vald riksdag med det som hände i det kommunistiska DDR. Debatten kring lagen om signalspaning har fått groteska proportioner, och det är dessvärre inte första gången som lagförslag från Alliansregeringen uppenbart misstolkas.

Demokrati, till skillnad från diktatur, kräver respekt, förståelse och insikt. Tyvärr är jag inte helt övertygad om att alla som uttalar sig och på olika sätt agerar i frågan är helt och hållet inlästa, om man säger så. Mycket av det som exempelvis Åkesson påtalar framgår ganska klart av lagens förarbeten, som finns att läsa här (observera de PDF-filer som finns på länken). Det känns liksom itne som om varje del av argumentationen bygger på de 65 sidor text som enbart utskottsbetänkandet bygger på.

Jag kommer att fortsätta använda e-post, blogga och använda Facebook - utan större oro än idag för att snokande myndigheter kommer att forska i vad jag har för mig. Jag litar nämligen på den demokratiskt styrda staten - så länge den hålls inom lagens råmärken!

Inga kommentarer: