30 december 2008

Bra jobbat, regeringen

Tack för i år, kära Alliansregeringen!
Inte nog med att ni är den i särklass mest kompetenta regering som tänkas kan i vårt land för närvarande; ni gör dessutom ett bra jobb. Däremot är det bara att beklaga att det finns andra - lokala - företrädare för Alliansen som kanske inte tänker hela vägen då de svarar på diverse enkäter av olika slag. Jag tänker givetvis närmast på den enkät Sveriges Radio gjort, där lokala företrädare för Alliansen fick möjlighet att säga sitt om de olika ministrarna. Det är kanske inte så konstigt att en försvars-, bistånds-, utrikeshandels- eller forskningsminister hamnar långt ned på en sådan ranking. De har ju liksom inte sådär jättemycket att göra med den lokala politiken.

Själv gillar jag alla ministrar från alla partier i den sittande regeringen - och om jag hade tyckt något annat så skulle jag i vart fall inte gett uttryck för det i en aldrig så anonym enkät. Men Ekot är säkert glada som genom att skicka massor av e-post fått intressant stoff att bearbeta.

Även jag får emellanåt liknande enkäter, det är lika intressant varje gång. Senast, strax före jul, ombads jag svara på frågan om jag har någon privat sjukförsäkring. Den frågan ser jag inte någon som helst anledning att svara på.

Inga kommentarer: