14 januari 2009

Heja Byn!

Ikväll måste jag bara skriva om ett fenomen i idrotts-Sverige: Edsbyns IF Bandy. Detta fenomenala lag har, när bandyns elitserie nu tar paus för VM-spel, spelat 14 seriematcher, vunnit 12, spelat en oavgjort och förlorat en enda! Man har gjort flest mål av alla lag - och släppt in det minsta antalet. Målskillnaden, +89, är större än antalet mål de flesta lag överhuvudtaget gjort.

Men det är inte resultatraden i sig som är det fenomenala, inte heller det faktum att Byn spelar sina hemmamatcher i landets första inomhushall för bandy. Det är den osannolika uppslutning som bygden visar kring sitt lag. Bortemot en tredjedel av den totala befolkningen i Edsbyn komemr på hemmamatcherna, och när det blir final (för det blir det!) i mars, ja då töms Edsbyn bokstavligen på folk!

Det är nu nästan trettio år sedan jag flyttade från Byn, och jag har uppriktigt sagt inte så många kopplingar kvar. Men jag följer bandylaget och jag är lika stolt idag över min gamla hemort som jag var när jag bodde där.

Sträck på er, alla ni som bor i Edsbyn och i Ovanåkers kommun! Ni är del av ett fenomen i idrotts-Sverige, som tyvärr inte får den nationella uppmärksamhet ni är värda. Vi ses på Studenternas den 19 mars!

(Bilden med klubbens emblem har jag lånat på Helen Embretsens hemsida/blogg.)

Inga kommentarer: