19 april 2009

Det där med att ta ansvar

På tal om att skilja på mitt och ditt: det är ganska magstarkt av ett parti som ogenerat döpte statsbidrag till kommunerna med statsrådens efternamn att påstå att regeringens satsning på statsbidrag för "tillskott till kampanjkassan". Ännu ett lågvattenmärke i raden av vår landstingsopposition.

Dessutom har jag inte sagt att landsting och kommuner inte behöver statsbidrag. Jag har sagt att det är viktigt att varje nivå tar sitt ansvar för att komma tillrätta med den ekonomiska krisen, och att det gäller att värdera var de pengar staten förfogar över gör bäst nytta. Tvärtom har jag sagt att tillskottet är välkommet för vårt landsting, men jag är fortfarande lika ororlig för statsfinanserna som för vårt landstings ekonomi. Det viktigaste är nämligen att vi ser ett slut på hela den ekonomiska krisen och dess följder.

Åter igen ser vi med andra ord ett exempel på på oppositionen nyttjar det allvarliga ekonomiska läget för att knipa billiga politiska poänger. I det läge som råder är det bara att bortse från sådant och i stället målmedvetet arbeta med de svårigheter som krisen leder till. Det är uppenbart ett arbete som vi i Alliansen får klara av själva.

Inga kommentarer: