06 mars 2010

Sakfrågor i fokus

Både Aftonbladet och (den ibland i och för sig ganska festliga) Allianskritiska bloggen alliansfrittsverige.nu har kritiska synpunkter på det som kallats för "moderaternas klädkod".


Det är kanske inte helt förvånande att de flesta som hör hemma till vänster har en del spydiga kommentarer. Det man kan konstatera redan vid en ganska ytlig granskning av dessa kommentarer är att kommentatorerna inte vet vad de pratar om. Och de som ändå har lite koll har fullkomligt missuppfattat alltihop. Men det komiska är att dessa missuppfattningar bara ger ökad tydlighet för en sak, nämligen att det som det omtalade dokumentet är både bra och angeläget - för alla som sysslar med - till exempel - politik.


Först och främst är det "hemliga dokumentet" inget annat än moderaternas grafiska profilprogram, och det är en typ av dokument som varje större organisation eller företag har. Även socialdemokraterna har ett liknande program, innehållande allt från vilka typsnitt man har i olika trycksaker till hur logotyper och andra symboler får användas


Kan man då i ett profilprogram reglera ordval och klädsel? Ja, jaghar i alla fall inte några svårigheter med att vare sig ge eller få råd om hur man bör både klä sig och föra sig i olika sammanhang som moderat. När vi agerar som moderater än vi nämligen inte bara bärare av det vi själva står för utan också för en idé som delas av ganska många. Och jag hör till dem som störs mer av att människor agerar så att förtroendet för oss moderater skadas än av dem som noga tänker på hur vi kan arbeta för att vinna människors förtroende för oss moderater. Till exempel genom att tänka på vad vi säger, hur vi för oss och inte minst vilken respekt vi visar andra människor.



Föraktet för andra människor möter jag för övrigt väl så ofta från företrädare för andra partier, och då inte minst på den webbplats jag refererar ovan. Jag har sedan länge tappat räkningen på hur många personangrepp jag utsatts för i min roll som landstingsråd, och därvid hur många gånger mina avsikter som politiker ifrågasatts, liksom min bakgrund och annat personligt. Med de erfarenheterna är mitt bud till alla politiska partier bara ett: skaffa er egna policies för hur era företrädare fröväntas agera i stället för att klandra andra.


Vi moderater tar samhällsproblem på allvar. Vi gör det utifrån människors vardag och bygger vår politik på de samhällsproblem som drabbar människor i vardagen. Sverige är ett bra land, men det innebär inte att det inte finns problem som ställer krav på förändringar. Om det vill vi prata med människor i valrörelsen. Som man är klädd blir man hädd, men det är förståeligt om våra politiska motståndare hellre vill prata om vad vi har på oss än om vår politik.

Inga kommentarer: