18 oktober 2010

När livet slår till

Valrörelsen var intensiv. Veckorna efter valet har inte varit mindre hektiska och fyllda av aktiviteter. Denna vecka skulle ha varit ännu en i raden av arbetsfyllda veckor - men plötsligt ville omständigheterna annorlunda.

I lördags åkte jag ganska hastigt och inte så lustigt in till Akademiska sjukhuset för en akut undersökning. Kan bara konstatera att jag blev kvar, och nu är här på tredje dygnet, inriktad på ytterligare minst ett. Jag tänker inte skriva om varför jag är här mer i detalj, inte om personalen som sköter mig och absolut inte om de trevliga medpatienter jag träffar. Lite integritet på nätet skadar inte.

Men jag kan konstatera att svensk sjukvård är utmärkt, inte minst just här på Akademiska sjukhuset. Kan också konstatera att den personal som jobbar har gör ett mycket bra jobb, inte minst när det gäller att ge en fin omvårdnad.

Det jag snarare vill säga är att livet slår till ibland, och kanske när man minst anar det. Då gäller det att vara beredd och att kunna hantera saker och ting som de är - inte som man skulle vilja att de vore.

Några dagars konvalescens mitt i en hektisk tid ger också utrymme för reflektion. Därför ägnar jag nu mycket nyttig tid till att fundera och planera för de år som kommer, mitt i den miljö som våra politiska beslut i landstinget i hög grad handlar om.

Vi ska vara stolta över svensk sjukvård, och inte minst över den vård som bedrivs i vårt län och på Akademiska sjukhuset. Men vi ska också arbeta aktivt för att den även i fortsättningen ska vara värd att vara stolt över. Det blir fyra intensiva och spännande år. Men först ska jag bli frisk och stark igen.

Inga kommentarer: