29 januari 2011

Att lösa samhällsproblem

Först av allt måste jag även här på bloggen tacka så väldigt mycket för all uppvaktning de senaste dagarna. Många har hört av sig och gratulerat - och det är roligare än jag trodde.Faktiskt var det ganska kul att läsa om sig själv i UNT på ett lite annat sätt än det vanliga.

Nu bär det iväg på semester några dagar tillsammans med hustrun. Det känns som det behövs; även om det nyss var julledigt så är det inte så tokigt med några dagar på rejält avstånd från vardagen. Jag kan dock, på förekommen anledning, meddela att det inte blir några blogginlägg under frånvaron.

Så här kvällen innan det bär iväg till varmare breddgrader funderar jag på Alliansens framgångar i opinionen och, för man säga just nu, i politiken över huvud taget. Jag gör det efter att ha surfat runt på andra partiers bloggar och läst och begrundat en del.

Den som har roligast vinner, brukade Maud Olofsson säga i valrörelsen. Det ligger nog en del i det, och dessutom tror jag att människor har ytterligare två förväntningar på oss politiker och vårt arbete. Det ena är att vi faktiskt levererar det vi lovat. Det andra är att vi bygga vår politik på människors förväntningar och egna upplevelser av verkligheten. Människor gör egna observationer av hur saker och ting fungerar och har egna erfarenheter av vad det innebär för deras vardag. Av det drar de slutsater av hur de olika politiska alternativen påverkar samhällsutvecklingen.

Följden av det är egentligen ganska självklar. Vinnare i opinionens ögon blir det politiska alternativ som kan presentera en korrekt samhällsanalys och likaså korrekta (alltså inte nödvändigt vis så kallade politiskt korrekta) lösningar på samhällsproblemen. Vem som har orsakat problemen, och varför de har uppstått, kan säkert ha ett visst intresse. Men det är långt långt intressantare att få en lösning presenterad än att få en förklaring om varför problemet uppstått.

Det är därför vi i Alliansen även under åren som kommer tänker fortsätta att presentera lösningar på samhällsproblem - riktiga samhällsproblem som påverkar människor i deras vardag. Det är också därför jag kommer att fortsätta att skriva här på bloggen om det vi gör i det dagliga politiska arbetet. Målet för Alliansens politik i vårt landsting är att göra verksamheten bättre så att människor i vårt län kan leva ett gott liv.

Men nu är, som sagt, mitt personliga mål först och främst att få några dagars avkoppling. Vi hörs.

Inga kommentarer: